2011. március 14., hétfő

Részeges marha knédlivel

Gyermekkori élményeim közé tartozik a knédli. Kisiskolás lehettem, amikor először mentünk anyámmal buszos kirándulásra. Az úti cél Komárno volt, vásárlással és ebéddel egybekötött városnézés. Bevallom őszintén, nem voltam odáig az ötlettől, hogy egy rakás nagymami, nagypapi, és anyuci, meg apuci között tapossam a kockaköves utat reggeltől estig a sikeres vásárlás reményében. Akkoriban sajnos nagyon felkapott dolog volt az ilyen bevásárlós utazás.(Hozzáteszem, később az ugyanilyen Bécsi kiruccanásunkat nagyon büszkén meséltem a barátnőimnek.) Na, mindegy, erről majd legközelebb…
Szóval visszatérve Csehszlovák élményeimre, a legtöbb, amire szívesen visszagondolok, az egy hangulatos kiskocsma , ahol késő délután kipihentük a vásárlási láz (törölköző, konyharuhák, aranyfácán sör..), fáradalmait és egyben csillapíthattuk étvágyunkat a helyi specialitással. Egészen kicsi gyermek lehettem, de mégis ami igazán megmaradt bennem, az a Knédli. Bár ez egy cseh specialitás, én most mégis egy indiai fűszerezésű ételhez készítettem el. Szerintem nagyon jól passzolnak egymáshoz.

Hozzávalók:
  • 1/2 kg liszt
  • 1 egész tojás
  • 2 dkg élesztő
  • 1 ek olaj
  • egy kis tej
  • só, pici cukor, langyos víz



Elkészítés:

A lisztet egy nagy tálba teszem, sózom, majd a közepébe mélyedést csinálok. Ide öntöm a tejben pici cukorral felfuttatott élesztőt. Eldolgozom és beleteszem a tojást, és az olajat. Langyos víz hozzáadásával kenyér állagú tésztát készítek. A tetejét megszórom egy kis liszttel és letakarva konyharuhával félreteszem. Egy fazékban vizet forralok. A tésztát fél óra pihenés után gézbe tekerem, vagy sütőzacskóba teszem és vízgőz fölött 45 percig főzöm.(én egy gyümölcsmosó szűrőbe tettem a tésztát, ami pont akkora, hogy a főző fazék tetején elfért, majd erre tettem a fedőt) Ha elkészül, felszeletelem.

Részeges marha hozzávalói:
  • 3 nagy szelet marhacomb bepácolva
  • sárgarépa, gyökér, mángold szár
  • hagyma, krumpli, édeskömény
  • 1 l marhahús alaplé
  • 1 dl száraz villányi vörösbor
  • 200 ml tejszín
  • vaj


A páchoz:
  • só, bors, 1 tk garam masala (indiai fűszerkeverék)
  • feketekávé
  • száraz villányi vörösbor
  • 5 dkg chilis csokoládé reszelve




A marhát két egész napig hagyom, had fürödjön a páclében. Ezután egy serpenyőbe vajat teszek és egyenletesen beterítem az alját a felkockázott zöldségekkel. A tetejére ráfektetem a 3 szelet húst. Fedő alatt lassú tűzön párolom kb.10 percig. Ezután felöntöm a borral és néhány perc múlva az alaplével. Felforralom, majd visszaveszem a lángot és lassú tűzön 3 órát főzöm. Ha a hús vaj puha lesz, tálra szedem és melegen tartom, amíg a zöldségeket tejszínnel turmixszolom. Ezután visszateszem a serpenyőbe a szószt és a húst , majd még egyszer összerottyantom.

Tálaláskor a húst a knédlire helyezem, majd meglocsolom a mártással és a tetejére egy pici chilis csokit reszelek, a pikantéria kedvéért.
Higgyétek el, fenomenális ízt kölcsönöz neki…

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia, hogy szeleteled a knédlit? Én cérnával, roppant egyszerü, kipróbálod, vagy te is úgy vágod.

Ingrid írta...

Szia!
Én eddig késsel szeleteltem, de legközelebb kipróbálom cérnával is. Köszi a tippet!